Pokyny často viackrát zopakujte, s poruchou pozornosti súvisí aj porucha krátkodobej pamäti. Zadávajte jednoduchšie pokyny /jednotlivo/ a overte si, či dieťa pochopilo.
- Rešpektujte jemný psychomotorický nepokoj, pokiaľ nie je tak silný, aby odvádzal pozornosť od učenia.
- Zadávajte mu skôr zaujímavé činnosti, nie dlhé, predchádza sa tým rozkolísaniu pozornosti a predčasnej únave. Využite pri učení činnosti, ktoré ho zaujímajú, bavia.
- Pochvala, ocenenie konkrétnych schopností a zručností, pozitívnych vlastností Vášho dieťaťa, jeho vynaloženej snahy, vyjadrenie Vašej dôvery hrá často kľúčovú úlohu: úsmev, povzbudzujúce gestá …
- Lepšie sa sústrediť pomáha i striedanie činností, zmena činností J Uplatňujte zásadu „krátko a častejšie“, kedy dieťa pracuje v kratších a častejšie sa striedajúcich úsekoch.
- Pomáha i striedanie, zmena pracovných polôh. J Dieťa sa môže postaviť, kľaknúť za stoličku, … Dá sa pracovať aj v ľahu na koberci /ak nepíše/.
- Niekedy pomôže aj opätovné upútanie pozornosti a využitie intenzity a zafarbenia Vášho hlasu.
- Rozdeľte činnosť na jednotlivé kroky-„ Najskôr si urobím zápis, teraz zapíšem príklad, nakoniec napíšem odpoveď.“
- Pozornosť udržiavate obmedzením nadbytočných, rušivých podnetov a poskytnutím primeraného množstva podnetov.
- Dieťa by malo sedieť čelom k stene, na stole by malo mať len to, čo aktuálne skutočne potrebuje. Pozitívne je aj obmedzenie zvukových podnetov.
- Prostredie, v ktorom dieťa pracuje, by malo byť prehľadné, usporiadané, pokojné.
- Pozornosť zlepšuje aj krátky odpočinok, odreagovanie pohybom /dieťa ide na WC, napije sa, niečo donesie, …/, či ak si položí hlavu na chvíľu na stôl, ľahne si, krátko relaxuje.
- Pri výraznejších ťažkostiach s koncentráciou pozornosti je treba využiť čo najviac obdobie jeho zvýšenej výkonnosti– často na začiatku učenia sa, ráno.
- Brzdite tendenciu Vášho dieťaťa k rýchlim a impulzívnym reakciám. Veďte svoje dieťa k odloženiu impulzívnej reakcie /napr. až po minútke, rozmyslení a pod./.
Prajem veľa úspechov a hlavne dobré zdravie.
školská psychologička Mgr. Tatiana Zimová – Tordajiová